Fakültemizin Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ ve Prof. Dr. Salih ATEŞ’in Katkılarıyla; Fizik Eğitiminin Mihenk Taşı Niteliğindeki Temel Kaynaklarından Olan “Conceptual Physics” Kitabı “Kavramsal Fizik” İsmiyle Türkçe’ye Çevrildi
1 Temmuz 2021 | 09:01

“Fizik karmaşık formüllerden oluşan soyut bir bilim dalı değildir!..” hipotezini adeta haykıran, kavramsal öğrenmeyi ve yaşam temelli bağlamları benimseyen, okurken eğlendiren, eğlendirirken öğreten “mihenk taşı” niteliğindeki “Conceptual Physics” kitabı, Fakültemizin Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ ve Prof. Dr. Salih ATEŞ’in anlamlı katkılarıyla nihayet Türkçe’ye “Kavramsal Fizik” ismi ile kazandırıldı.

Türkiye’deki altı farklı üniversiteden 11 akademisyenin görev aldığı çeviri ekibinin koordinatörlüğü ve editörlüğünü, Fakültemiz Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fizik Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ ve Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Salih ATEŞ ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fizik Eğitimi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali ERYILMAZ birlikte yaptılar.

Bilimin isteyen herkese öğretilebileceğine delil olarak gösterilen bu kitabın önemini çeviri ekibi şu şekilde açıklamaktadır: “Fizik doğayı anlama uğraşıdır. Doğaya baktığımızda canlı ve cansız varlıkların yapısı ve hareketi Yerküre’de yaşayan bizler için yaşamsal öneme sahiptir. Bunun yanında binlerce yıllık bilimsel bilgi birikiminden faydalanan insanoğlu yaşamını kolaylaştırmak için teknolojik ürünler geliştirmektedir. Bilgisayar, cep telefonu, otomobil, ilaç, aşı gibi birçok ürün bilimsel bilginin uygulamalarıdır. Ayrıca içinde bulunduğumuz Güneş sistemi ve Samanyolu gökadası başta olmak üzere evrenin yapısı da bilim insanlarının çalışma alanları arasındadır.” Dolayısıyla en temel bilim dallarından birisi olan fizik biliminin temel uğraşı doğayı anlamak ve insanlığın yararına bu anlayışı indirgemektir. Bu bağlamda kuvvet ve etkisi, maddenin yapısı, uzay-zaman gibi alanlarda bilimsel paradigmalar arıtılıp değişebilmekte ve bilgi birikimi evreni anlama yolunda olumlu yönde ilerlemektedir. Evreni anlamada fizik bilimi için başta matematik ve modelleme vazgeçilmez araçlardandır. Ancak fizik ne matematiktir ne de bağıntılar (formüller) gibi modellemelerdir. Fizik doğanın kendisidir. Fizik öğretiminin amacı ise bilimsel bilgileri ve bilimsel bilgiye ulaşma süreçlerindeki düşünce yapılarını bireylere kazandırmaktır. Fizik bilen bireyden beklenen formül veya yasaları ezbere bilmesi değildir, kavramsal olarak olayların arkasında yatan nedenler hakkında fikir sahibi olması ve ihtiyacı olan alanlarda bu yaklaşım ve becerileri sergileyebilmesidir. Fiziğin öğretiminde bireyin yaşamından bağlamların kullanılması anahtar role sahiptir. Fizik dersinin amaçlarından birisi de fiziği anlamlı öğrenen bireylerin bu bilgileri farklı bağlamlara transfer edebilmesidir. Fizik ile ilgili formül ve modelleri ezberleyen bir öğrencinin bu bilgisini amacına uygun kullanmakta zorlanması doğal bir sonuçtur. Fiziği yaşam temelli yaklaşımla kavramsal olarak öğrenen bireyler ise kazandıkları bilgileri farklı bağlamlara daha kolay aktarabilmektedir. Bundan dolayı fizik dersinin yaşam temelli bir yaklaşımla ve kavramsal olarak olayları neden sonuç ilişkisi ile öğrenilmesi yaşamsal öneme sahiptir. Dünya genelindeki fizik kitapları bazı bakımlardan birbirine çok benzerlik göstermektedir. Aynı isimli bölümlerin içerisindeki benzer başlıklar altında konu isimleri, bağıntılar, soyut gösterimler ve bu bağıntıların uygulamaları bahsi geçen kitapların içeriğinde önemli role sahiptir. Zorunlu kalmadıkça bağıntıları veya ileri düzey matematiksel işlemleri kullanmadan fizik bilgisini yaşamı daha kaliteli yaşamak için öğrenicilere kazandırmaya çalışan bilimsel kitaplar son derece sınırlıdır. Paul G. Hewitt tarafından yazılan Kavramsal Fizik kitabı da bu anlamda ender kitaplardan birisidir. Bu nedenle çeviri ekibi olarak bizlerin dikkatini çeken ve beğenisini kazanan bu kitabı Türkçe ‘ye çevirmiş olmaktan mutluyuz.”

Fiziği karmaşık formüllerden oluşan soyut bir bilim dalı gibi algılayan bazı bireylerin ön yargısını yıkmaya aday bu kitabın dilimize kazandırılmasında başta Fakültemiz Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ ve Prof. Dr. Salih ATEŞ olmak üzere, görev alan tüm akademisyenleri kutluyoruz.

background image